banner ad above posts

Zola Jesus ‘Okovi’ recenseras – dramatiskt bombastisk och effektfull minimalism

Zola Jesus
Okovi
Sacred Bones/Playground
HHHH

Zola Jesus är sångerskan Nika Roza Danilova, en ryskättad amerikansk 28-åring som 2014 släppte sitt fjärde album ‘Taiga’ vilket var imponerande med sina utströdda höjdpunkter.

Se min recension av ’Taiga’ här.

Trots de lätt förvirrande och motsägelsefulla fakta som står om henne på Wikipedia (databasen är knappast känd för identitetsbyten) talar musiken sitt tydliga språk.

På ’Okivo’ finns en hel del spår av Marc Almondsdoftande och själfullt komplicerade melodierna kvar. Det är melodramatiskt och ibland går associationerna även till Siouxsie Sioux, men producenten har stilfullt nog bevarat det starka känslouttrycket i Nikas röst och håller arrangemangen skelettartade.

I låten ”Witness”, till exempel, bollas hennes sång upp av trygga stråkar och tillåts göra kullerbyttor utan rädsla för att stråkarnas studsmatta ska svika henne. Mycket snyggt.

På ’Okivo’, liksom hos föregångaren, pendlar atmosfären mellan det dramatiskt bombasiska till den effektfullt minimalistiska.

Men det är mycket mörker och trots att melodierna fascinerar ska man inte skämmas över att man behöver pausa mellan lyssningarna och hämta en nypa frisk luft. För återvänder, det gör man.

 

Recensionen är även publicerad i HiFi & Musik nr 11-2017 /c MatsLundgren.se

Filed Under: MusikRecension

RSSComments (0)

Trackback URL

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud