We Are Scientists ‘Helter Seltzer’ recenseras – klart hörvärd

We Are Scientists
Helter Seltzer
100 %/BORDER
HHH

Brooklynduon We Are Scientists har på elva år gjort en ganska hörvärd musikalisk resa. Debuten ’With Love and Squalor’ (2005) var punkinspirerad med otålighet och tämligen råa gitarrer. Redan på uppföljaren ’Brain Thrust Mastery’ (2008) hade stämsången fått större fokus genom att understödjas av tydligare melodier. Larmet fanns dock fortfarande kvar.

På ’Barbara’ (2010) verkar killarna inte veta vart de ska härnäst, för albumet är i stort sett formlöst och låtarna saknar bett även om gitarrerna gör sitt bästa att låta farliga. Kanske blev då ’TV En Francais’ (2014) ett försök att reparera detta. Sångaren Keith Murray sjunger duellerande med sin egen sologitarrs slingor, och kanske också att kompisen Chris Cains bas får ett större svängrum. Samtidigt har bandet tagit ett steg närmare britpopen.

Nya ’Heltzer Seltzer’ är ett stort steg framåt.

Från att blekna bort i inspirationslöshet verkar mycket hänt med gossarnas aptit. Möjligen har producentvalet av Max Hart, tidigare keyboardist i bandet men till nyligen med i Katy Perrys kompband, spelat roll. Ljudbilden är fokuserad, Keith Murray både sjunger och spelar gitarr med högre närvaro, låtarna har fått större tyngd även om det fortfarande handlar om pop. Och fortfarande låter We Are Scientists som en lyckad mix av många brittiska indiepopband med flera stänk av indierock och tidigt punktryck.

Visst, en del är kanske lite väl tillrättalagt, men resultatet är en klart hörvärd platta.

 

Recensionen är även publicerad i HiFi & Musik nr 7/8-2016 /c MatsLundgren.se

Filed Under: MusikRecension

RSSComments (0)

Trackback URL

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.