banner ad above posts

Torres ‘Three Futures’ recenseras – melodisk intensitet

Torres
Three Futures
4AD/Playground
HHHH

Torres är artistnamnet för amerikanska Mackenzie Scott.

Hon spelade in sitt debutalbum 2013 i Tony Joe Whites hemmastudio (bara en sån sak!), något som dock inte hörs på hennes tredje album, ’Three Futures’.

Nya plattan är istället inspelad i engelska Stockport med producenten Rob Ellis (PJ Harvey) och tillför i hennes musik tidigare inte hörda element som electro-pop, en gnutta sträv gotikyta, inspiration av Krautrock och återkommande repetitiva mönster i melodierna.

Hade jag inte tidigare hört Wye Oak skulle jag häpnat, Men om de satte nivån, så höjer Torres den ytterligare. Melodierna rör sig i popland, har ofta Wye Oaks avighet, men samtidigt strået vassare på att fastna i huvudet.

Mycket elektronik bara anas, för Torres klara röst sjunger ofta vemodigt med lågmäld intensitet. Och det matchar väl hennes mörka introspektiva lyrik.

Hon tillerkänner konstvärlden stor influens på sin musik, men att kalla detta för art-pop eller art-rock är att skruva för mycket. Plattan tappar fokus mot slutet men sammantaget domineras albumet av egensinne vi gärna ser mer av på fortsatta releaser.

 

Recensionen är även publicerad i HiFi & Musik nr 12-2017 /c MatsLundgren.se

Filed Under: MusikRecension

RSSComments (0)

Trackback URL

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud