banner ad above posts

The The ‘Radio Cineola Trilogy’ recenseras – envist från en som utvecklas

The The
Radio Cineola Trilogy
Cineola/Border
HHH

Bakom namnet The The döljer sig engelsmannen Matt Johnson. Han gjorde några fenomenala album under 80-talet – leta ffa upp ’Soul Mining’ och ”Infected’ – där han gör mycket egenartat popsoul med starkt personligt engagerade texter.

Som artist har Matt en ambivalent inställning till berömmelse, han vet att kändisskap ofta påverkar negativ och många förlorar kontrollen om sitt liv i takt med att självbilden blir distorderad.

Därav att Matt valde artistnamnet The The, och att han, framförallt efter den kraftfullt högljudda ’Infected’, valt att jobba mer i det lilla, vilket är en förklaring till att han verkar ha varit overksam.

Så är inte fallet, och nu ger han ut ett trippelalbum med alster. Under radarn, så att säga, har han under flera år haft en egen ”radiostation” (typ pod) på sin webbplats och satt ihop korta sändningar där bl a han chattat med folk han samarbetet med, berättat om pågående projekt m m, samt ibland lagt politiska reflektioner av omvärlden. Numera är hans politiska funderingar och engagemang inte alltid lika tydliga trots att man ännu anar hans åsikter om förtryck och maktkamp i alla dess olika former.

Matt Johnson och Johnny Marr samarbetar igen på ”We Can’t Stop What’s Coming” som släpptes i april och förebådade ’Radio Cineola Trilogy’. På videon syns svenska Meja (Kullersten) och på plattan hör vi hennes jazziga röst framföra ”Slow Emotion Replay”. CD1 kallas ”The End Of The Day” och består av andra artisters tolkningar av Matts låtar, exempelvis Colin Lloyd Tucker, Anna Domino, Thomas Leer m fl. Mest imponerande insats kommer från Thomas Feiner genom fina “This is the Day” i en suggestivt långsam version.

Trilogin i övrigt består av “The Inertia Variations” där Johnson framför John Tottenhams poetiska ”Midnight To Midnight” – “inertia” översätts “tröghet” och det är lätt uppfatta valet av verk som självbespeglande då Johnson verkar gasa och bromsa samtidigt.

Lägg därtill intervjuer och soundscapes från Johnson 12-timmarssändning på brittiska valdagen härförleden, som också filmades och blev en dokumentär med premiär på Göteborgs filmfestival tidigare i år.

Det Matt Johnson gör under namnet The The är aldrig ointressant. ’Radio Cineola Trilogy’ är fylld av intressanta passager även om materialet kunde ha bantats i omfång. Eftersom jag gillar Matts egen röst ffa som sångare, är den delen lite snålt tilltagen i min smak.

Däremot är hans gestaltning av Tottenhams drama helt lysande och har en inlevelse lika god som hans bästa låtar.

’Radio Cineola Trilogy’ är inte den ‘Infected’ vi kunde hoppats på, men visar en artist som envist utvecklas och som antyder att sådana stordåd fortfarande kan upprepas längs stigen längre fram.

 

Recensionen är även publicerad i HiFi & Musik nr 12-2017 /c MatsLundgren.se

Filed Under: MusikRecension

RSSComments (0)

Trackback URL

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud