The National
I Am Easy To Find
4AD/Playground
20 år efter starten kommer de allmänt hyllade The National med sitt åttonde album. ’I Am Easy To Find’ är kopplad till en fristående kortfilm med Alicia Vikander, något som säkert ändå påverkat att albumet består av hela 16 spår på sammanlagt 68 minuter.
Lyssnare som redan övertygats av bandets förträfflighet kommer inte att ändra sig.
Tvärtom kommer kärleken fördjupas, inte minst av det långsamma tempot och den tämligen lågmälda sångstil Matt Berninger oftast har.
Men då Berninger lägger kraft i sin baryton och sjunger ut så lyfter hans röst låtarna ifrån lätt grubblande, och ibland planlöst strövande, till ett spjut.
Så där som det känns när man rätar ordentligt på ryggen efter man burit tungt eller bara sjunkit ihop liksom av sig själv.
Med det sagt ska tilläggas att Berninger sjunger i duett med magiska Gail Ann Dorsey – ofta anlitad av David Bowie – i snabba ”You Had Your Soul With You” som inleder albumet med ett tempo som sedan inte återkommer.
Titelspåret är ytterligare en helt ljuvlig sak, just sådär strövande som präglar plattan men genom innerlig närvaro av en säker kvinnoröst höjer låten till något klart lysande på albumet.
Även ”Ryan” har lite av samma magi, blandar instrumentalt accentuerade gitarrer och lite hårdare trummor bakom Berningers nästan entoniga sång, vilket borde få det att kittla lite extra i Cohen-älskares magar.
Det som i mitt tycke räddar plattan och framförallt Berningers tämligen släpiga men för många älskade sångstil, är alla inbjudna vokala gästspel. Här finns utöver Gail Ann Dorsey strålande insatser av Sharon Van Etten, Brooklyn Youth Chorus, Lisa Hannigan, Mina Tindle och Kate Stables. Framförallt vinner melodierna på de många kvinnorösterna.
Fans av The National kommer fortsätta älska bandet med ’I Am Easy To Find’. Leonard Cohen var aldrig min grej, däremot finns ett snyggt drag av skotska Blue Nile och deras fina ’A Walk Across the Rooftops’ som gör att jag kan tänka mig inkludera några låtar från ’I Am Easy To Find’ i min årsbästalista.
Recensionen är även publicerad i Hifi & Musik nr 9-2019 /c MatsLundgren.se