The Menzingers ‘Hello Exile’ blåser rent i hörselgångarna

The Menzingers

Hello Exile

Epitaph/Playground

HHH

.

”Som världen ser ut idag, var det omöjligt att göra ett album utan att prata politik. Vi har alltid varit ett politiskt band” säger sångaren/gitarristen Greg Barnett när han presenterar låten “America (You’re Freaking Me Out)” då The Menzingers spelar live i Paste Studio NYC.

Texten kritiserar mer av intolerans än häcklar makthavarna, även om pajasen i Vita huset flimrar förbi i videon bandet gjort till låten. Kvartetten från Scranton, Pennsylvania, definierar politik lika skruvat som de kallar sin musik för punk.

The Menzingers spelar bredbent rock, med inslag av powerpop – i alla fall om man betraktar det från en europeisk horisont. Inget fel i det, men det blir lite skevt när historien skrivs om och begreppen urvattnas.

Jag tror inte killarna menar något illa, men det antyder kanske något om läget i USA, polariseringen och att man lite blandar bort korten när man tar i om vad man är – killarna har t.ex. The Clash som en stor förebild, vilket man inte ens kan gissa.

Trots det spelar de på sin sjätte fullängdare ‘Hello Exile‘ energiskt och med stora gester. Faktiskt närmare “Dancing in the dark”-känsla och arenarock än klubbspelning med skräpiga gitarrer. Men det är just den lätt aviga dissonansen hos gitarrerna som räddar plattan från att bli pompös.

Bandet bildades 2006 och att de 13 år senare fortfarande kan blåsa rent i hörselgångarna är definitivt intressant.

 

 Recensionen är även publicerad i HiFi & Musik nr 12-2019 /c MatsLundgren.se

Filed Under: HiFi&MusikMusikRecension

RSSComments (0)

Trackback URL

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.