banner ad above posts

The Beths recenseras – ‘Future Me Hates Me’ är urfräsch

The Beths
Future Me Hates Me
Carpark/Border
HHHH

.

The Beths låter som en blandning av Blondie, Twin Peaks, brittiska The Sundays och urfräsch amerikansk new wave. Och en droppe Sleater-Kinney spetsad med australisk indiepop.

En blick i bandets biografi placerar dem på den närbesläktade Nya Zeeländska indiescenen. Kvartetten bildades för ett par år sedan, som ett resultat av en möte för ett projekt som skulle utforska pop och rock från deras ungdom. Allt klickade. Deras uppfattningar om hur det skulle låta som bäst ledde automatiskt fram till att de skulle börja spela tillsammans.

Sångerskan, gitarristen och den huvudsakliga låtskrivaren Elizabeth Stokes och gitarristen Jonathan Pearce gick i high school tillsammans. Och deras gamla kompisar bassisten Benjamin Sinclair och trummisen Ivan Luketina-Johnston hade spelat ihop i olika konstellationer innan The Beths föll på plats.

Med enbart ep:n ”Warm Blood” utgiven 2016, blir alltså ’Future Me Hates Me’ den regelrätta albumdebuten, fylld av popiga melodikrokar, bra driv, skicklig instrumentering och där samtliga medlemmars insatser är avvägt balanserade så att inget ska gå förlorat i ljudbilden.

Elizabeth Stokes har en pigg röst, med ett rikt omfång hon använder för att lyssnaren inte ska tröttna på att det bara är hon som sjunger.

Alla som gillar Courtney Barnett kommer bara älska The Beths.

Recensionen är även publicerad i HiFi & Musik nr 10-2018 /c MatsLundgren.se

Filed Under: MusikRecension

RSSComments (0)

Trackback URL

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.