Test Stiga SRC 550 RB – i korthet
Vill man kultivera sin odlingslott på bästa tänkbara sätt är Stiga SRC 550 RB ett givet val. Backväxeln är ovärderlig och låter man stödhjulen sitta kvar under arbetet blir det dessutom enklare att ”hjälpa” fräsen att ”fräsa” (gräva) effektivt. När det snurrar på som bäst känns det som att det liksom bara sjuder i jorden. SRC 550 RB fungerar så bra att man helt enkelt inte blir sugen att testa andra modeller, och med bra redskap blir det roligare att planera ytterligare jordförbättringar och ändringar i trädgården.
Omdöme
Form: 7
Funktion: 9
Användning: 8
Montering: 4
Hårdvara: 9
Prisvärdhet: 9
TOTALT: 8,0
PLUS:
– Kraftfull
– Bensinsnål
– Backväxel (!)
MINUS:
– knepiga monteringsanvisningar
– lite högt pris
Teknisk specifikation Jordfräs SRC 550 RB 125 cm³
Effekt
Kraftkälla: Bensin 4-takt
Cylindervolym: 125 cm³
Motoreffekt: 1,66 kW
Tankvolym: 0,8 L
Oljekapacitet växellåda: 0,5 L
Transmission: Snäckväxel i oljebad + rem
Antal hastigheter: 1 framåt + 1 bakåt
Max. hastighet: 3100 rpm
Arbetsbredd: 50 cm
Arbetsdjup: 20 cm
Rotorer diameter: 260 mm
Antal rotorer: (1+1)*2
Sidotallrikar: Ja
Utrustning
Justerbart handtag: sid- och höjdled
Transporthjul: Bak
Dimension
Nettovikt: 42 kg
Bruttovikt: 45 kg
Storlek emballage (LxBxH): 750 X 520 X 520 mm
Ljud och vibrationer
Ljudnivå (LWA): 93 dB(A)
Motormodell: B&S 450 SERIES
Motortillverkare: Briggs & Stratton
Pris 4499 kr (vi kom över vårt exemplar för 3499 kr)
Inledning
Stiga jordfräs SRC 550 RB kommer omonterad, vilket förstås ökar möjligheterna att baxa in den i bilens bagageutrymme.
Vikten gör att man knappast vill baxa hur mycket som helst, utan man vill få in den direkt. M a o så är den tung, väldigt tung.
Det kompakta formatet betyder också att man måste montera ihop den själv innan den kan användas.
Installation
Installation i detta fall betyder montering.
Monteringsskissen skulle dock varit tydligare, dvs om detaljerna förstorats upp hade framförallt skruvarnas placering blivit enklare. I miniåtergivning ser ett par skruvar/muttrar ut att kunna passa på flera ställen, vilket de inte gör.
Enklaste monteringssättet är att köra uteslutningsmetoden, vilket betyder att man sätter sig ned och betraktar hela skissen över vad som ska göras INNAN sätter igång. Då slipper man göra om.
Skruvar i all ära, men det är framförallt passningen av vajrarna i gas- och fram/backreglagen som syns otydligt. Detta var svårare än skruvarna att få på plats, men det gick till slut.
Hur fungerar det?
SRC 550s prestation i full action fungerar långt över förväntan.
Det här är vår andra produkt från Stiga och definitivt den bästa. Motorsågen STIGA SP 37 tappade tyvärr stinget på bara fyra månaders användning och känns numera allt som oftast ganska kraftlös.
Visserligen har vi inte kört lika ofta som med motorsågen men SRC 550 RB överraskar fortfarande positivt. Alla omgivande dysterkvistars varningar om hur slitsamt jordfräsning är kommer helt på skam.
Vi tror att det faktiskt beror på att SRC 550 RB har en backväxel. Naturligtvis inte enbart, men till stor del och framförallt hur man lär sig använda den.
Jordfräs utan en sådan är billigare, men det är att låta snålheten bedra visheten som det heter.
42 kg på marken är tungt, även om man snabbt fattar att tricket är mer att lätt justera än styra kursen när rotorbladen börjar tugga sig ner i myllan.
På en rå jord är det lätt att köra fast, och utan backväxel tvingas man i värsta fall gräva upp runt maskinen, det är helt enkelt för tungt att dra upp den.
Och det påmonterade hjulen bakpå fräsen orkar inte alltid fungera som en hävaxel, de sitter dessutom lite löst och måste nu och då skruvas fast igen då vibrationerna skakar loss skruvhandtaget som håller dem på plats.
Enligt manualen ska man skruva bort hjulen under arbetsfasen, men vi tycker det bara är nys. Att enbart använda hjulen under transport är att missa en del av finessen; hjulen hjälper både till att styra samt få upp rotorbladen ovan jord och få fart när jorden blir för tung att bearbeta.
Åter till backväxeln. Den är även perfekt vid avslutat arbete. Att försöka köra jordfräsen lite lätt ovanpå gräsmattan eller annan tomtmark utan att det blir märken fungerar helt enkelt inte. Däremot är det rejält mycket enklare att backa sig till förrådet som används till parkeringsplats till jordfräsen, även om man måste köra dubbelt så långt.
Jämfört med andra fräsar som klarar att bearbeta en större bredd på en gång (funkar knappast då man bearbetar träda eller vall), så ger SRC 550 RB bra valmöjligheter vid olika typer av markförutsättningar.
Stigas SRC 550 RB fungerar så bra att man helt enkelt inte blir sugen att testa andra modeller, och med bra redskap blir det roligare att planera ytterligare jordförbättringar och ändringar i trädgården. Precis som det ska vara, men sällan är.
Snörstartning kan vara ett elände, men vår SRC 550 RB startar på andra eller tredje försöket. Man får lätt intrycket att vi har att göra med en maskin som är arbetssugen, och det är lockar ju till användning.
Stiga har också tänkt till lite. För att man inte ska tvingas gå efter jordfräsen i det nyfrästa området, kan man lossa på styret och ställa det till vänster eller höger och helt enkelt gå vid sidan av den nyluckrade jorden. Blir mindre tunga stövlar också på det viset.
Kolla gärna de samlade intrycken av en höst och vår tillsammans med SRC 550 RB i krönikan Konsten att få jorden i fräsning
Sammanfattning
Stiga SRC 550 RB är ett givet val oavsett om man är nybörjare eller proffs på jordfräsning. Maskinen står pall, gör jobbet och gör dessutom jobbet roligare. Den är helt enkelt stor i jorden och den starka motorn klarar jordbearbetning ner till 20 cm. Fungerar lika bra på ”rå jord” såväl som ett redan generöst grönsaksland i behov av uppiffning. SRC 550 RB rockar.
Mitt ex av denna var inte så bra som din. Armarna som går ner i jorden och fräser veck sig ganska lätt på min.
Det låter galet. Jag har kört på sten några gånger utan att det hänt något. Tycker du ska kontakta inköpsstället och be om hjälp för det måste vara ett konstruktionsfel på din maskin.