Svensk ingenjörskonst får Carlsson återuppstå i molnet

FEATURE  LJUD. Nu hamnar Carlssonljudet i molnet. HiFi-ljudet revolutionerades på 60-talet då civilingenjören Stig Carlsson lanserade sina berömda högtalare. Nu kommer uppdateringen. Svenska utvecklingsstudion Teenage Engineering har efter ett års utvecklande lyft arvet från Carlssonhögtalarna upp till idag.

E38P5319-2

Glada miner runt dynamikkurvorna i högtalarna. Mätningarna imponerade på Carlssonstiftelsen som gav sitt godkännande till samarbete.

– Vi har skapat en trådlös Carlssonhögtalare anpassad till molnet. Man kan väl säga att ifall han gjort om bedriften idag, så är det möjligt att den skulle varit precis så här, säger teknikdesignern Jesper Kouthoofd.

Efter ett år av utvecklingsarbete och en höst av hysch-hysch så ger Teenage Engineering den första exklusiva intervjun om vad de har hållit på med. Produkten lanseras officiellt på CES-mässan i Las Vegas i januaris början, men redan i julveckan ses vi i deras kontor inrymt i ett garage på Södermalm i Stockholm. På plats finns Jesper Kouthoofd, designchef, David Möllerstedt, mjukvaruchef samt Anders Halvarsson, ny styrelseordförande och delägare (tidigare NetOnNet).

– Vi kallar den för Cloudspeaker, säger Jesper Kouthoofd medan han plockar upp och på köksbordet där vi sitter, lägger en gammal mapp där han samlat tryckt material från hur de ursprungliga Carlssonhögtalarna presenterades.

Det finns också en intervju med Carlsson själv, på ett USB-minne i mappen. Allt hämtat från det arkiv, vilket stiftelsen som förvaltar arvet efter Carlsson har i sin ägo tillsammans med all den tekniska dokumentation och kunskap som omgärdade högtalarkonceptet. Carlssonhögtalare blev ett kvalitetsbegrepp, den tidiga modellen OA-5 Typ II sålde under åren 1966-73 i hela 100 000 exemplar.

– Förra veckan fick vi slutligen klart avtalet med stiftelsen och samtidigt ett godkännande om att det tekniska arvet efter Carlsson respekterats och lever vidare i det vi gör, säger Jesper Kouthoofd.

TE_Bi2142_rgb_white_catÄven om det var Stig som uppfann Carlssonhögtalarna så uppstod de i en miljö av ljudintresserade tekniker på KTH. Carlsson själv avled 1997, det är hans kolleger som förvaltar det tekniska arvet i form av en stiftelse. En grupp idag äldre gentlemän vars kunskap om ljud är intakt och styrd av kvalitetstänkande – här säljer man inte ut högtalarkonceptets goda rykte bara för att någon erbjuder en rund summa pengar. Till det är dessa herrar fel generation.

– Ja, och vi har utvecklat den nya Carlssonhögtalaren OD-11 Cloud Speaker med deras kvalitetskontroll. De är mycket bestämda på hur det ska låta, och har kunskaper om den digitala tekniken men har inte den inriktning som krävs för att kombinera tekniken med lösningar för Internet och Molnet.. Fast de verkade väldigt upplivade när de kom hit på besök, det var nästan som att de i känsla flyttades tillbaka i tiden eftersom vi sannolikt – som de en gång – står för samma ljudintresse av att musik ska tillåtas återges på bästa sätt. Skillnaden är att vi har tillgång till nutidens digitala teknik i tillägg till den analoga tekniken, förklarar David Möllerstedt.

Bättre trådlöshet
Mest spridd metod att idag konfigurera högtalare är att produkttillverkaren mäter upp hur ljudet sprids i ett akustiskt lab, dvs i ett helt ljudisolerat rum där man går på ett ”golv” bestående av tvinnande vajrar en bit upp i luften. Mätresultaten ligger till grund för hur ljudet sedan reglerat sprids i ett vardagsrum.

Carlssons teknik bygger istället på att ljudet tillåts strömma upp mot taket och sedan studsa ner i rummet. En avancerad teknik som även gav avtryck när konsertlokaler och arenor skulle skapa bästa möjliga akustik. Konceptet gäller förstås också för OD-11 Cloud Speaker.

Resultatet blir helt annorlunda än med ”audiologiska tryckkammare” och gör musiken mycket mer rättvisa.

– Vi älskar musik och ljud, och efter vår framgång med synten OP-1, så visste vi att det här var det vi skulle fortsätta med. Det är alltid svårast att släppa uppföljaren till en succé, men det här känns verkligen helt rätt, och något som dessutom ligger perfekt i tiden, säger Jesper Kouthoofd.

Skiljt från t.ex. Logitechs prognos nyligen att all musik i hemmen kommer bli trådlös från nästa år, så var det just bristerna i trådlösheten som fångade Teenage Engineering. Därav valet av teknologi.

– Rent tekniskt så blev det skälet till att vi valde bort Bluetooth. Vi ville ha signalen så ren som möjligt, vilket man inte kan få med bluetoothkomprimering. Däremot kan man använda Bluetooth till att fjärrstyra ljudet, t.ex. tona musiken ifall det ringer på telefonen eller dörren etc.

Originalet troget
När Teenage Engineering byggt sin Carlsson OD-11 i storleken 26x27x26 cm, fick den en list nertill istället för originalets fötter. Förklaringen är att man stoppade in både en förstärkare och en dator i högtalarlådan. Samt lite annat.

OD-11 Cloud Speaker är byggd utifrån ett behov av att det ska bli enklare att lyssna på musik med bibehållen kvalitet. Både Jesper Kouthoofd och David Möllerstedt påpekar att alla tröttnat på dessa sladdragningar och datakonfigurationer som dagens olika musikanläggningar vanligen kräver, avsett om de är analoga eller digitala.

– Här finns bara en elkabel, hela ljudanläggningen är inbyggd i högtalaren. Och tanken är att lyssnaren ska kunna ansluta sig till valfri musiktjänst i molnet, och eftersom den är kopplad via WiFi kan man från mobiltelefon, surfplatta etc styra igång musiken i högtalaren som sen tar över. Med sin telefon eller dator kan man styra spellistor och andra funktioner, som t.ex. att deltagare på en fest ska kunna fylla på med egna musikval som köas, säger Jesper Kouthoofd.

Lanseras på CES i Las Vegas

En Cloudspeaker byggd på det berömda Carlssonljudet blev för Jesper och David ett naturligt nästa steg i Teenage Engineerings utveckling.

En Cloudspeaker byggd på det berömda Carlssonljudet blev för Jesper och David ett naturligt nästa steg i Teenage Engineerings utveckling.


Man kan börja med att köpa en ensam högtalare – för många kommer det ljudet räcka eftersom ljuddynamiken i sig är så god att det fyller rummet utan att det ska låta konstigt. Vill man ha stereoljud adderar man bara ytterligare en. Tekniken i högtalarna ser till att hitta varandra, fast man kan manuellt också bestämma vilken kanal respektive högtalare ska ha. Fyra högtalare kan anslutas samtidigt.

Cloudspeakern lanseras alltså idag på CES-mässan i Las Vegas. De första exemplaren kommer finnas i butik till sommaren med ett uppskattat pris på 7 000 kronor. Tillverkningen sker i Kina, inte enbart av kostnadsskäl, utan för att den bästa kompetensen numera finns just där. Dessutom monteras enheterna ihop med komponenter som tillverkas i intilliggande fabriker.

Trots att det gått över 40 år sedan original-Carlsson OD-11 lanserades så har märket fortfarande en stark kvalitetsstämpel. Det är många gamla Carlssonlådor som står i hemmen, de slängs inte bort.

– Vi räknar alltså med en stor efterfrågan, och har bättre beredskap än då vi lanserade OP-1 förra året vilken ständigt sålde slut, berättar Anders Halvarsson som efter sin tid som VD i NetOnNet gått in i Teenage Engineering för att addera marknadskunskaper och erfarenhet av att bygga upp företag med större omsättning och struktur.

Teenage Engineering startades 2005 av fyra vänner som flera år tidigare bollat idéer de ville förverkliga. Den första idéen materialiserades i OP-1 – en allt-i-ett portabel minisynth, sampler och controller med massor av ovanliga funktioner. OP-1 vann många utmärkelser för sin kreativitet.

Hållbar design
Till skillnad från konkurrenter där ljudkvalitet kostar mer pengar och framförallt där enheterna kräver en mycket större bostadsyta, så var Carlssons design ämnat att rymmas i vanliga vardagsrum.

– Och det gäller ännu. Designen gjordes av Lars Lallerstedt, Erics bror, och den känns tidlöst modern fortfarande. Vi gillar dessutom starkt tanken på att musiken kan höras med enastående ljudkvalitet i så många hem som möjligt, säger David Möllerstedt med ett leende.

Man har med den nya högtalaren också medvetet lagt möda om stilrent gränssnitt.

– Det finns ett par knappar för volymen på själva högtalaren, men primärt kommer ljudet styras av en lös volymkontroll som vi lagt ner mycket arbete på. Den har storlek som en vridbar snusdosa. Vi valde bort störande displayer och svepkontroller för att användaren ska fokusera på ljudet istället för gränssnittet. Det är viktigare att motståndet i vridningen är perfekt, man ska liksom känna hur volymen ändras.

Mycket av ursprunglig känsla har gått förlorad i den digitala utvecklingen, och att återfinna denna i kombination med lekfullhet verkar vara en oemotståndlig frestelse hos Teenage Engineering.

Ett exempel på det är att man kan låta registrera all musik som spelas, om man vill.

– Visst, ifall man har varit på en lyckad fest hos någon som har högtalarna så ska man kunna gå tillbaka till musiken just den kvällen och köra den en gång till. Eller spela upp alla låtar där man höjt volymen. Varför inte?! Det är ju en dator och det är enkelt att göra sådant som ingen tänkt på tidigare, säger Jesper Kouthoofd med en antydan att man har flera idéer till programvarufunktioner som kan komma att läggas till senare.

E38P5361-2-1000x666

Styrelseordföranden Anders Halvarsson, designchefen Jesper Kouthoofd och mjukvaruchefen David Möllerstedt samlade runt den lilla OD-11-lådan med det stora ljudet och koppling till molnet.

Hög volym viktigt
Högtalarna är var och en på 100W, vilket enligt Teenage Engineering i praktiken är liktydigt med att det låter rent och exakt på riktigt hög volym.

– Att kunna spela musik högt är också en viktig del av känslan, påpekar Jesper Kouthoofd.

David Möllerstedt är Teenage Engineerings Head of software och har en lång bakgrund inom ljud, bland annat med inspelning av popmusik och produktion av filmmusik. Han kommer närmast från ljudutveckling av spelserien Battlefield, och var anställt hos svenska speltillverkaren Dice under flera år.

Aha. Här måste det förstås även finnas någon koppling till hemunderhållningsljud och spelkonsolen i vardagsrummen. Jag hinner knappast avsluta frågan innan han avbryter med ett leende och påpekandet:

– Det finns en optisk ingång också.

Så nu då, när intervjun görs i julveckan, hur känns det när ett års intensivt arbete går mot sin avslutning?

– Jäkligt tomt inombords, och lite trötthet kan ibland märkas i arbetsgruppen, säger Jesper och David nickar instämmande.

Knappast något som märks när Cloudspeakerteamet pratar om vad de skapat, men ett kvitto så gott som något på att killarna fått ner precis all sin energi i projektet.

 

OD-11 Cloud Speaker (tekn. spec)
Frekvensomfång: 28 – 24000 HZ
Innehåll: diskant- (tweeter) och bashögtalare (woofer), inbyggd förstärkare
Trådlöshet: WiFi (beam forming technology), Bluetooth 4 LE
Volym: 10 liter
Vikt: 7,5 kg
Storlek 26x27x26 cm
Placering: på golv, nära vägg eller i bokhylla

 (artikeln publicerad i HiFi & Musik nr 1-2013)

Filed Under: I blickfångetljudReportage

Tags:

About the Author: Här på bloggen skriver jag mest tester och recensioner och om saker jag finner intressant. Men fotografi har ständigt varit en försmådd lust, och efter 40 år som (utbildad) journalist återvänder jag hit - se matslundgrenphotography.com. Berätta utan ord är en direkt närvarande utmaning. Och bilden träffar sen andra delar i oss där text oftast hamnar i analysfiltret (eller i högre grad borde göra det).

RSSComments (0)

Trackback URL

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud