Sleaford Mods ‘All That Glue’ effektiv rap-punk

Sleaford Mods
All That Glue
Rough Trade/Playground
* * * 

.

Punken är tillbaka, säger en del. Punken har aldrig varit borta, säger andra. Oavsett vilket har det man kallar brittisk punk poetry alltid funnits där, långt innan punken. Arbetarklassens berättelser fick däremot ett perfekt musikaliskt format när punken kom.

Sleaford Mods är ett tydligt exempel på det, även om de bildades så sent som 2007 i Nottingham. Duon består av sångaren Jason Williamson och (sedan 2012) musikern Andrew Fearn. Williamson reciterar/rappar texterna mer än sjunger dem (typ John Lydon), och det handlar om åtstramningarnas Storbritannien, om kultur och arbetarklassliv.

Det är ett hårt liv som skildras, med ett lika hårt språk och East Midlands-accent. Rap-punk, kanske man kan kalla det. Efter de 22 låtarna på ’All That Glue’ känner man sig ganska mör.

Emellanåt presterar duon ett skitbra groove, om man i längden står ut med den entoniga “sången” som lite för ofta återkommer till ordet “Foocker” (undantaget är avslutningslåten ”When You Come Up To Me” där Williamson faktiskt försöker sjunga).

Musikaliskt pulserar det rätt mycket här i bakgrunden: drivande rytmer, snärtig bas och lätt obekväma syntklanger. Väldigt typiskt engelsk rootsindie.

Steget före Alan Browns bIG fLame, och borde vara intressant för fler än oss musikarkeologer.

Recensionen är även publicerad i HiFi & Musik nr 7/8-2020 /c MatsLundgren.se

Filed Under: HiFi&MusikMusikRecension

RSSComments (0)

Trackback URL

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.