Nick Brandt: trollbindande afrikansk oro på Fotografiska

FOTOGRAFI. UTSTÄLLNING. När jag träffade Nick Nichols i Kenya 2007, var det en upplevelse utöver det vanliga. Som aktiv fotograf tillika editor för National Geographic var han inbjuden som föreläsare till Canons safaricamp och visade inför ett ganska stort pressuppbåd helt fantastiska fotografier på elefanter. Bilderna visades dagligen under en vecka, alla nytagna från natten eller dagen innan – ofta med infraröd självutlösare som avslöjade djur både nära och i poser man annars aldrig skulle fått se. Sedan dess har Nichols gått vidare och fotograferat lejon, lika fascinerande, något som han nyligen blev prisbelönad för.

Men den liksom jag, trodde att Nichols makalösa bilder var det enda sätt man kunde fånga de afrikanska majestäterna på, har tackolov fel. För fyra år sedan skulle en namne bevisa det.

Elephant-With-Exploding-Dust--10inW-72När nu Fotografiska firar femårsjubileum, så gör man det med en annan Nick. En Nick Brandt som liksom Nichols tar bilder på elefanter och lejon, men med en helt annan känsla bland annat med att förstärka innehållet genom att ta bort färgen.

– Jag fotograferar djur med samma porträtteknik som jag använder med människor. Men naturligtvis med mycket större tålamod. I bilderna jag tagit i Afrika så inväntade jag djuren att presentera sig själva, på samma sätt som jag skulle ta porträtt på människor, förklarar han vid det pressmöte som hålls dagen innan hans andra utställning här inleds.Elephants-Walkng-Through-Grass-18inW-72

Sedan förra utställningen 2011, har saker och ting ändrats radikalt. Visserligen använder Brandt samma teknik nu som då.

– Jag använder inte teleobjektiv utan normalgluggar, på samma sätt som jag aldrig skulle använda zoomobjektiv när jag tar personporträtt. Den välkända bilden på den stora elefanthannen (som möter publiken när den kommer in på Fotografiska/min anm), togs 2007. Elefanten dödades av tjuvskyttar två år senare. Och allt det här har eskalerat till att djur jag porträtterat dödades med en hastighet av ett i veckan, säger han med avsky, och fortsätter:

– I början när jag fotograderade i Östafrika var det paradislikt, inser jag nu. För 15 år sedan så fanns det djur överallt. Idag är det mesta av djurlivet nära nog utplånat, så fort har det gått med utrotningen, framförallt av elefanter och noshörningar.

Nick Brandt kom första gången till Östafrika när han 1995 skulle spela in en video med Michael Jackson. Samtidigt väcktes hans fascination för landskapet, och han har återvänt dit och följt utvecklingen där sen dess.

Också lejon har fallit i population med 75 procent under de senaste 20 åren. Både tänder och klor, även från tigrar och geparder, efterfrågas i Kina.

”Lejon sover mycket. 17 dagars väntan på ett sovande lejon, resulterade i att på den artonde dagen då det kom vindar i en annalkande storm, så fick lejonet en doft av kött i näsborrarna och satte sig käpprakt upp. Det var då jag tog den här bilden”, berättar Nick Brandt.

”Lejon sover mycket. 17 dagars väntan på ett sovande lejon, resulterade i att på den artonde dagen då det kom vindar i en annalkande storm, så fick lejonet en doft av kött i näsborrarna och satte sig käpprakt upp. Det var då jag tog den här bilden”, berättar Nick Brandt.

Det är uppenbart att tjuvskyttet kommer utrota många djurarter.

Utställningens fokus ligger mycket vid hotet för djurlivet i Östafrika. Som den här fantastiska elefanthannen vars betar är sällsynta idag.

Utställningens fokus ligger mycket vid hotet för djurlivet i Östafrika. Som den här fantastiska elefanthannen vars betar är sällsynta idag.

Det här förskräckte honom, men minst lika förskräckande var att ingen försökte sätta on motåtgärder. Mycket av orsaken till det fortsatta tjuvjägare hänger samman med fattigdom och hur man kan bryta fattigdomen i samtidigt som det råder extrem efterfrågan på elfenben (bl.a. Kina). Till detta ska läggas att mutor är en förutsättning för den här industrin.

En stor hannes betar inbringar 500 000 dollar i Kina, men den sista av dessa stora elefanttjurar dödades redan 2004.

En stor hannes betar inbringar 500 000 dollar i Kina, men den sista av dessa stora elefanttjurar dödades redan 2004.

Det var grundorsaken till att han skapade organisationen Big Life Foundation som bl.a. aktivt på plats har vakter ute i terrängen för att skydda djuren.

Trots att oddsen att lyckas hindra utrotningen har man faktiskt lyckats ta 1800 tjuvskyttar sedan 2007. De positiva sideffekterna är också att alla som får ögonen på sig faktiskt hindras från att fortsätta sitt smutsiga hantverk. Det ser bushsamhället till, så det finns faktiskt en ytterligare stoppeffekt.

– Better to be angry and active, säger Brandt till varför han engagerat sig i det afrikanska räddningsplanen för att djuren ska överleva och att lokalbefolkningen kan hitta nya utkomster i turismen intresserad av vilda djur i sin naturliga miljö.

Bild från förhandsvisningen av utställningen

Bild från förhandsvisningen av utställningen

Nick Brandt vill att utställningen ska fokusera de vilda djuren och deras utsatthet. Därför förbjöd han bildtagning av sig själv under pressmötet, något man förstås kan ha synpunkter på. Istället distribuerades en officiell bild för publicering.

Officiell bild av Nick Brandt

Officiell bild av Nick Brandt

 

Det är första gången Brandts trilogi visas när nu den sista delen ”Across this ravaged land” står färdig. 2011 visades det två första delarna – ”On this earth.” och ”A shadow falls.” – av utställningen. Fotografiska visar utställningen On This Earth A Shadow Falls Across The Ravaged Land perioden 22 maj – 13 september.

Bild från förhandsvisningen av utställningen

Bild från förhandsvisningen av utställningen

 

Filed Under: FotografiI blickfångetutställning

About the Author: Här på bloggen skriver jag mest tester och recensioner och om saker jag finner intressant. Men fotografi har ständigt varit en försmådd lust, och efter 40 år som (utbildad) journalist återvänder jag hit - se matslundgrenphotography.com. Berätta utan ord är en direkt närvarande utmaning. Och bilden träffar sen andra delar i oss där text oftast hamnar i analysfiltret (eller i högre grad borde göra det).

RSSComments (0)

Trackback URL

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud