banner ad above posts

Laura Lima: Den nakna magikern mer än en överdådig loppis

KONST. UTSTÄLLNING. Man kan tro att Skärholmens loppis funnit ett nytt hem i Bonniers Konsthall. Men det är den brasilianska konstnären Laura Lima och hennes utställningen Den nakna magikern som flyttat in.E38P1318

Båda företeelserna bygger på lokalt material, Limas utställning är insamlad på plats och inte transporterad från Brasilien. Men skillnaden mellan dessa är större än man kan tro vid en hastig betraktelse. Limas ”loppis” är överdådigt växande ända upp till taket, har en inkluderad ”magiker” som pysslar med allehanda ting bland föremålen och, kanske mest avgörande av allt, föremålen här kan inte köpas.

Visserligen är Den nakna magikern en installation som tar avstamp i en yttre gestaltning, men i Limas avsikt finns verkets kärna: betraktares reaktioner på mötet. Dynamiken är det centrala i hennes verk och gör att dessa hela tiden förändras.

Det här låter förstås lite hokuspokus då publikreaktionerna inte enkelt låter sig fångas in och förmedlas. Med samma filosofi kan man ju ställa ut i stort sett vad som helst där betraktaren ska slutföra det utställda.

Laura Lima, Sara Arrhenius

Laura Lima, Sara Arrhenius

Men Laura Lima konstnärliga idé har flera liknande spår i hennes kreativa uttryck. I konsthallen kan man även se verket Bar/Restaurang, en ”skulpturinstallation” bestående av en till synes ordinär servering men där några av bordens stolar är upptagna av en kon, ett klot, ett paraply m.m. Serveringspersonalen fyller dock på ölglasen som på vilken servering som helst, men magin här är om möjligt något tydligare än i ”loppisen”, för glasen sägs tömma sig själva för den som har tålamodet i betraktelse. (En kollega knuffade faktiskt ikull ett glas som krossades mot golvet under pressvisningen, men det är oklart ifall det avslöjade mekaniken bakom hur glasen töms.)

En av "gästerna" i Bar/Restaurang

En av “gästerna” i Bar/Restaurang

E38P1309

Laura Lima, Sara Arrhenius, konstkritiker

”Jag såg Laura Limas utställning i Brasilien för ett tag sen, och det var lika omvälvande som övertygande om att vi måste visa henne i vår konsthall. Och nu finns hon alltså här”, förklarar Bonniers Konsthalls chef Sara Arrhenius vid pressvisningen dagen före öppningen.

Laura Lima är född 1971 och är en av Brasiliens tongivande konstnärer. Hon bor och arbetar i Rio de Janeiro och hennes konstnärskap söker nya vägar samtidigt som det bottnar i en brasiliansk konsttradition med fokus på kroppen. Rörelsen växte fram för 50 år sen och Bonniers Konsthall visar parallellt arkivutställningen Brasiliansk konst och film från 1960- och 70-talen, ett collage av filmer från den här aktiva perioden.

Förutom verken ovan visas ytterligare två verk av Laura Lima. Skulpturen Clown syns enbart vid vissa tillfällen under utställningen och det sker helt oannonserat. I Choice väljer besökaren att ensam gå in i ett mörkt rum och sen bära med sig hemligheten om vad som hände där inne.

Tatuerad magiker

Tatuerad magiker

Vi passade förstås att smita in bakom skynket till Den nakna magikern medan resten av pressuppbådet lyssnade till Laura Limas förklaringar till vad som sker i verket Bar/Restaurang. Vi bländades av föremålens stora mångfald som mer anades än avslöjades i den stora lokalens sparsamma ljus. Vi lyckades lura ut att magikern var svensktalande och engagerats för just denna installation, men exakt vad han gjorde eller hur långa hans arbetspass var fick vi inte ur honom. Tatueringarna såg dock äkta ut.

Bättre gick det då att få svar på ifall det blir stökigt bland konen, klotet, paraplyet och de andra föremålen i verket Bar/Restaurang.

Hur märker man att ”gästerna” har fått för mycket i sig?
”De börjar bråka”, svarar servitrisen snabbt, och lägger till ett leende.

Servitris, tillfälligt utan leende

Servitris, tillfälligt utan leende

Filed Under: I blickfångetKonstNyheterutställning

RSSComments (0)

Trackback URL

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud