Kraftwerkpop matchas mot abstrakt farlighet

MUSIK. KONST. “Det började med en förfrågan om vi fick spela upp nån video, och slutade med att Kraftwerk ville komma hit och spela”, berättar tjejen från Moderna Museet.MM_Kraftwerk1

Att Kraftwerk spelade fyra kvällar på Cirkus i Stockholm blev ett eget evenemang som sammanföll med att MM-utställningen “Dansmaskiner – Från Léger till Kraftwerk” öppnade. Egentligen ligger tonvikten på annat ställe och Kraftwerk känns mer som en smart publikmagnet. I programbladet står: “En utställning om fascinationen för maskinen, industrin och den mekaniska vardagen under 1900-talets första årtionde.”

Utställningens centralpunkt är rummet där Kraftwerks musik och 3D-animation “1 2 3 4 5 6 7 8” (fr 2013) visas. Hyllningarna till trots så väcker tyskarnas framtoning blandade känslor. De var utmanande med sin robotromantik – musikaliskt var deras naiva minimalism inte särskilt vågad och trots kritikernas geniförklaringar nu så imponerades jag aldrig riktigt av deras i längden ganska stabila entonighet.

Aleksandra Ekster, Venezia, 1915

Aleksandra Ekster, Venezia, 1915

MM-väggens filmduk visar ett estetiskt flöde av stiliserade animationer av kvartetten och roterande noter. Det hela känns inte längre futuristiskt utan mest retro. Kraftwerk gjorde underverk med den elektronik som stod till buds då, men idag är begränsningarna borta och elektroniken används lite motsägelsefullt för att låta “människolikt” men addera det som människan svårligen klarar eller inte alls kan prestera. (Jämför digital förstärkning i dagens långfilm.)

MMs utställning verkar ha börjat från en tanke där Kraftwerk infann sig tidigt. Sen växte det hela fram genom inventering av passande konstnärliga verk i de egna arkiven, med några tillägg från Dansmuseet och Centre Pompidou i Paris. Återanvändning och ompaketering helt enkelt. Metoden är bra, det finns inget egevärde i att alltid producera nytt, bättre då att flytta om i det gamla så att nya aspekter görs synliga.

Tydligaste eftersmak från “Dansmaskiner – Från Léger till Kraftwerk” är dock att många ingående verk daterade tidigt 1900-tal från ex. Alexandra Ekster och Fernand Léger har en utforskande skärpa som gör att de fortfarande känns nydanande genom sin abstrakta farlighet. Kraftwerks utmaning väcker mest ett vänligt men ett omkört småleende.

Uställningen pågår 22 jan – 27 apr 2014.

MM_Kraftwerk2

Filed Under: BloggKonstutställning

RSSComments (2)

Lämna ett svar | Trackback URL

  1. barry kelleher skriver:

    Is Autobahn in Moderna Museet 8 or 12 Mins?

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.