banner ad above posts

KaS Product ‘Black & Noir’ recenseras – fräscha 80-talspionjärer

KaS Product
Black & Noir
SOULJAZZ/BORDER
HHHH

Det händer emellanåt att jag snubblar över en låt som väcker intresse att gå tillbaka till nån platta från 80-talets första hälft. Ganska ofta slår det mig då att tidens tand obarmhärtigt malt ner kolossalt mycket som på den tiden uppfattades som både högljutt och farligt fräckt.

Men det händer också att album stått sig bra över årtiondena – franska KaS Products debut ’Try Out’ från 1982 är ett sådant lysande exempel. En hel del av den är inkluderad i nya ’Black & Noir’ som samlar material de gjorde under de tidiga åren.

Duon KaS Product bildades i Nancy 1980 av Mona Soyoc (sång, elgitarr) och Spatsz (synth, percussion).

Även om starten var minimalistiskt, ganska kall maskininriktning men också med en uppkäftig attityd, så fanns här mer (se 2 Steg Före).

KaS Product blev en självklar aktör bland 80-talets övriga pionjärer som försökte bryta ny mark med syntar och trummaskiner – dåtidens elektroniska frontartister som Mute-pappan Daniel Millers ”The Normal”, DAF och svenska Kitchen & the Plastic Spoons.

Orsaken till återutgivningen hänger säkert samman med att bandet fortfarande är aktivt. Sen dess har de gjort ytterligare två album – duon spelade i Sverige i slutet av 2015 – och intresset för deras ursprung som influens på den här scenen lär knappast minska.

Visst är de inledande tidiga sångerna rätt stolpiga – säkert medvetet eftersom en del av uttrycket var provokation liksom övrig punk/new wave – men ganska snart gör de ”Take Me Tonight” som är snabb rock där duon snyggt utnyttjar den då nya elektroniken för att skapa ett ganska vasst sväng.

Mona Soyoc sjunger ofta kallt men har en dynamik i rösten som var ovanlig i dessa sammanhang. Att hon och KaS Product hade en framtid hörs tydligt i låten ”Crash” som får henne att låta som en mer engagerad Chrissie Hynde (än Lene Lovich) med ganska så mycket soul i uttrycket.

Faktiskt är det så att hela andra halvan av albumet till och med låter väldigt modernt och kunde vara inspelat idag.

35 år senare och fortfarande fräscht. Det är bara tacka och ta emot.

 

Recensionen är även publicerad i HiFi & Musik nr 5-2017 /c MatsLundgren.se

Filed Under: MusikNyheterRecension

RSSComments (0)

Trackback URL

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.