Jesca Hoop
Memories Are Now
Sub Pop/Playground
Efter fem egna album och kapacitet inom en rad olika musikaliska genres döper Jesca Hoop sitt nya album till ’Memories Are Now’ vilket känns som en nickning åt allt hon gjort tidigare. Om det faktiskt är det är svårt att avgöra, sannolikt med avsikt, eftersom hon har ett stort musikaliskt egensinne.
Hennes låtar plockas ihop på spretigt olika sätt, där en plinkande nylonsträngad gitarr lätt kan misstas för en synt, eller ganska råa taktfasta trummor förvandlar samma gitarr till klanggivare i en träskblues.
Hon dubblerar gärna sin tonsäkra röst och vid tillfällen då den finns högt i registret får den sällskap av accentuerade fioler.
Just hennes stora vokala tonregister gör att hon kan få melodierna låta som välbehagligt obekanta och snirkla sig fram på egen hand – lyssnaren blir engagerad i en sällsam musikalisk resa.
Trots att ’Memories Are Now’ innehåller en väldigt stor intensitet så ligger uttrycket här väldigt långt ifrån det ljuva romantiska hon gjorde tillsammans med Sam Beam på ’Love Letter For Fire’ (se recension).
Jesca Hoop hade en gång Tom Waits som en tidig mentor (hon var barnvakt hos familjen Waits) – ”hennes musik är som att simma i en sjö på natten” – och Toms kontakter inom musiken gjorde det enklare för henne att få skivkontrakt m m. Jesca gavs därmed möjlighet att utforska sin musikaliska särart, istället för att stånga sig trött mot en svårtflirtad bransch.
’Memories Are Now’ visar upp Jescas förmåga att få gitarren ljuda annorlunda och perfekt matchande hennes här lätt eftertänksamma låtar och kolossalt spänstiga vokala förmåga.
Jesca Hoop har uppenbart stor experimentlusta men är smart nog att enbart bända låtarna precis på gränsen så att det låter välbekant men ändå något man inte kan placera i det man hört tidigare.
Spännande.
Mats Lundgren
Recensionen är även publicerad i Hifi & Musik nr 4-2017 © MatsLundgren.se