Trots en iskall vår är det hetare än på länge hos filmbolagen på hemmabiomarknaden.
VideoTown (bilden ovan), sedan många år en kvalitetsuthyrare på Folkungagatan i Stockholm, gav upp redan i Luciaveckan förra året, och är en i raden av videobutiker som det fysiska (som filmbolagen kallar film på disc) inte längre ger intäkter för överlevnad.
Varje butik som lägger ner är en förlust, eftersom mänsklig interaktion inte går att ersätta på nätet. Alla filmälskare är förlorare, så även filmbolagen och distributörerna trots att inte alla verkar vilja erkänna det.
Men det hårdare klimatet på hemmabiomarknaden vad gäller det fysiska, har under åren också fått effekter hos filmbolagen. Gamla allianser upphör, nya bildas.
Först kom nyheten om att Sony och Universal slår ihop sina påsar i en ny försäljningsorganisation som kliver ut på marknaden 1 augusti. Och nyss bröt Fox sitt decadlånga samarbete med SF och går ihop med Paramount i ny allians för en gemensam nordisk distribution av fysisk film. Fox-Paramount startar 1 juli.
För exempelvis SF i Norge betyder det ett tapp på hela 40 procent i fysisk videoomsättning.
Lägg därtill att svenska Noble Entertainment, som för lite sen på biosidan noterades för att ha knutit till sig den ovanliga filmen Cloud Atlas, nyligen blev uppköpta genom ett dansk-norskt initiativ.
Efter flera års nära nog stiltje på den här marknaden, som gav intryck av att ha förlorat sin rörlighet, händer mycket på en gång.
Tydligast spårbara orsak är ett aggressivare Warner Bros. Kanske är det faktum att bolagets kombination av film och spel nu aktivt används till en fördel. Man tar chansen att fylla butikerna med flera argument av det fysiska som kan dra kunder.
Att Sony inte sen länge använt den fördelen måste bero på intern maktkamp och ett obegripligt stort tålamod hos aktieägarna. Sonys bristande insikt om sina kunder måste få konkurrenterna att varje dag vakna med ett riktigt gott humör.
Att Disney internationellt inte utnyttjat detta mer aktivt vid köpet av Lucasfilm, utan istället lade ned spelstudion LucasArts, framstår bara som förvirrat. Med detta sagt kan därmed ingen av de övriga filmbolagen möta Warners erbjudande på samma sätt.
Även om Warner liksom övriga filmbranschen – trots läpparnas bekännelse om motsatsen – helst vill flytta mest (helt) fokus till den mycket mer lönsamma digitala distributionen, kan entusiasterna hoppas på att film/spel-konceptet får oväntade följdverkningar som fördröjer butiksdöden och tillomed skapar nya konsumenterbjudanden som återetablerar det fysiska som en plattform för mänskliga möten.
Nätet är bra på mycket, men ärligt talat helt kasst när det gäller fria associationer. Det är bara möten mellan människor som kan skapa det. I det fysiska. Det finns många typer av mötesplatser, butiker är ett exempel.
Pendeln kommer att slå tillbaka en dag. Och då gäller det att något av butiksledet fortfarande finns kvar. För det kommer aldrig återskapas från scratch, det blir för dyrt.