banner ad above posts

Gamex 2013: PS4 tar Xbox One 24 – 6

NYHET. SPEL. REPORTAGE. Tjugofyra (24) PlayStation4-enheter står uppställda – de går inte att missa och spelytan fördelas som på den hetaste restaurangen där värdarna i tur och ordning ger personerna i den slingrande kön anvisning om ledig spelplats.

Gamex arrangeras för tredje gång och det märks nu att spelmässan blivit etablerad. Jag anländer en halvtimme efter öppningen och kön utanför slingrar sig längre än förra året trots att det redan är nästan knökfull därinne. Det känns direkt som att ett publikrekord är oundvikligt.

Årets spelmässa har draghjälp av att både Sony och Microsoft släpper ny hårdvara. Förra årets mässa blev i det avseendet en ganska ljummen historia. Att Bergsala/Nintendo knappast deltar i år – det som tidigare varit en av mässgolvets största attraktioner – hänger förstås samman med att Nintendo inte har något lika nytt som konkurrerar.E38P9640-2

Nintendos minimala närvaro verkar ha påverkat publikåldern vid en snabb titt så här under öppningstimmarna. Barnfamiljerna har ersatts av tonåringar samtidigt som skjut- och actionspel dominerar.

Lika noterbart är hur uppfattningarna skiljer sig på hur man bäst talar om för publiken att man är bäst.

Microsoft fortsätter sin svårbegripliga marknadsföring av nya Xbox One. Det var faktiskt fler än jag som frågar var den fanns, trots att den placerats lite grann framför näsan på besökarna. Men att det var tre montrar (med spel på var sin sida) omgivna av Xbox 360-stationer och endast en reklamskylt i taket över dessa som berättar var härligheten finns, är en marknadsföringsblunder i dignitet av en fet ”praktikanttabbe”. Inte en vepa, inte en sticker, inte ens ett klistermärke på skärmarna som visar Xbox Ones spelgrafik. I min bok låter det mer som kicken än löneavdrag.

I Sonys monter kan man faktiskt se själva PS4-enheten, men Microsoft har inte ens vett att montera några mock-ups på de anonyma spelstationerna. Herregud, folk vill ju se hur grejerna ser ut och kunna tänka sig hur de ska passa i vardagsrummet (eller var de hamnar). Och då spelar det ingen roll ifall det bara är ett chassi utan innehåll – man vill lägga ögonen på den fysiska produkten.

Man undrar allt mer ifall Microsoft vill att Xbox One ska bli en flopp. Kanske är det bara så att de är kolossalt skamsna att Sverige inte ingår i de territorier som finns med när konsolen lanseras?!

”Vi har sett ungdomsligor som drar runt här i jakt på att stjäla vad de kommer åt” säger en kille som jobbar med Microsoftmontern. ”Så beslutet att ha allt bakom montrarna var helt rätt, för de här killarna drar sig inte för nåt – de tar skärmar och allt annat de kommer åt.”

Årets mässa skiljer sig alltså från 2012 (som var ganska kass med popcorn överallt) på flera sätt. Den riktigt unga publiken saknas, kanske är det fler andra höstlovsaktiviteter som spelar roll. Visst ser man en och annan mamma, men det är många fler pappor (med söner), och jämfört med tidigare mycket färre tjejer här. De som gillar dansspel har inte mycket att hämta i år, Move är ett minne blott en månad innan PS4-premiären.

Att Battlefield 4 har premiär just idag känns som en tongivare. Actionspelen dominerar, Assassin’s Creed Black Flag rullar på mängder med skärmar, och trendigaste klädseln bland unga i publiken är en grå tröja med huva som är det närmaste man kan komma Eizos signum i spelserien.

Förutom en ganska ensam 4K-TV, är det tydligaste inslaget att mängder med högskolor och gymnasier har upptäckt spelmässan som ett sätt att skaffa elevunderlag. Samtidigt har det månghövdade rekryteringsteamet från Försvarsmakten upptäckt att deras uniformer får gratismatchning genom Battlefieldreleasen.

En snabb och tidig eftersmak på upplägget av Gamex 2013 antyder mindre familjespelande och mer tillväxt av kommersiellt marknadsplats. Och där någonstans har även bättre mässor än Gamex gått vilse och tappat sitt fokus på spelupplevelsen.

Sverige behöver inte en E3-klon, Gamex styrka är dess småskalighet och fokus på det roliga i att spela.

 

Uppdaterat 19 nov: Årets Gamex slog publikrekord. Totalt lockade mässan 28 719 besökare, och då är inte de 478 pressackrediterade inräknade!

Filed Under: GallerierI blickfångetjag var därMässorReportageReportage bild+textSpel

RSSComments (0)

Trackback URL

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud