banner ad above posts

Fink ‘Resurgam’ recenseras – oemotståndligt lågmält swing

Fink
Resurgam
R’COUP’D/Playground
HHHH

Några obestämda gitarrgenererade klanger följs strax av en rullande basfigur stödd av ett stadigt ganska avskalat trumbeat. En synt svävar lite tankspridda toner långt bort i ekoland.

Klockren start.

Öronen står i spänd förväntan och när Fink sjunger lite dröjande om återuppväckelse blir kontrasten medryckande. Fink skapar ett oemotståndligt swing genom att låta bas och trummor suga in lyssnaren i titelspåret ”Resurgam” som blandar intensiv soul med slow blues.

Brittiske Fin Greenall minns ”Resurgam” från en kyrkomålning där han växte upp i Cornwall. Han tog med sig ordet (latin, betyder ”Jag ska återuppstå”) till Berlin där han har sin bas, sammanstrålade med legendariske producenten Flood (U2, Nick Cave, Depeche Mode, PJ Harvey, Cabaret Voltaire, The Killers m.fl.).

Floods erfarenhet i kombination med Finks egensinne har skapat stor musik om än märkbart lågmäld.

Detta är Finks nionde studioalbum.

Många kallar detta säkert americana, trots att Fink modigt blandar in allehanda musikstilar. Avgörande är dock hans utlevelse med en själfylld röst om än ibland bara ackompanjerad av en ganska simpel akustisk gitarr. Men där har Flood sett till att den stödande bakgrunden består av ett obestämt antal andra instrument dolda i ett övertygande reverb.

”Not Everything Was Better In The Past” blickar textmässigt bakåt till återkommande minnen medan musiken och Finks sång ger låten ett sugande repetitivt mönster. Det finns fler exempel.

Inte alla låtar gnistrar, men ändå tillräckligt många för att rekommendera denna egensinniga och suggererande musikalisk resa.

 

Recensionen är även publicerad i HiFi & Musik nr 11-2017 /c MatsLundgren.se

Filed Under: MusikRecension

RSSComments (0)

Trackback URL

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud