Einstürzende Neubauten ‘Alles In Allem’ – efter 40 år lika engagerande

Einstürzende Neubauten
Alles In Allem
Potomak/import
* * * * +

.

Jag stötte ihop med Blixa Bargeld några gånger på 80-talet. Tanken var att göra en intervju när han besökte Kolingsborg med Nick Cave, men det stannade vid ett ”hej” pga tidsskäl.

Jag vet inte vilken gång i ordningen jag såg honom iklädd de där speciella gummistövlarna, men Lars Nylin och jag på ”Två Steg Före”-redaktionen ryste ofta vid tanken på att vara med när han tog av sig dem (om han nu nånsin gjorde det) för goretex fanns inte på den tiden.

Stövlarna, liksom Blixas spretiga hår kändes som attribut för den intensitet Einstürzende Neubauten gestaltade när de startade 1980. Intensiteten gränsade många gånger till galenskap.

Allt detta underströks av Neubautens instrumentala kringutrustning: tryckluftsborrar, vinkelslipar, plåtlakan m m. Industriljud förstärkte bandets budskap.

Neubauten har alltid fokuserat existentiella frågor som civilisationens vansinne, priset vi – eller snarare de svaga och utan makt – fått betala för samhällets ”utveckling” i form av alienation och vilsenhet. Tyvärr fortsätter klyftan mellan materiell välfärd och psykisk ohälsa att växa än idag.

Skillnaden mot då, i Neubautens uttryck, är att Blixa lyhört justerat bandets strategi. ’Alles In Allem’ är musikaliskt mycket mjukare, med traditionella instrument som spetsats genom tapeloops och klockspel.

Det har medfört en större dynamik med en tydligare rytmik som trots allt fanns där som en livgivande underström i bandets tidiga kaos.

Existentialismen genomsyrar än idag Blixas texter. Uttrycket har blivit mer poetiskt och framförallt mer metaforiskt om välfärdens pris. Även med knackig skoltyska förstår man vad det handlar om.

Blandat med en del personliga texter finns här låtar som ”Zivilisatorisches Missgeschick” (sv. ungefär Civiliserat missöde), ”Möbliertes Lied” (sv. Möblerad sång) och ”Grazer Damm” där ironin, dubbeltydigheten och symboliken finns kvar lika starkt som tidigare.

Enastående uthålligt har Neubauten – det är bara Mark Chung från originaluppsättningen som saknas – överlevt och utvecklat sin musikaliska formel för att nå ut i dagens annorlunda klangvärld.

Halber Mensch’ är en av de mest fascinerade plattor som gjorts. ’Alles In Allem’ träffar smart nog lyssnaren inte lika omskakande, men har mycket av samma kraft.

Albumtiteln som på svenska betyder “Allt som allt” täcker på det hela taget in det som bandet alltid stått för: Existentialism och medmänsklighet iklätt musikaliskt egensinne.

Einstürzende Neubauten fortsätter att vara en viktig tidsspegel av det västerländska samhället och en helt enkelt makalös kulturbärare av vad som skett och ännu sker.

Blixa har numera ändrat sitt hårspret till en särpräglad mittbena och bytt gummistövlarna mot snygga läderskor. Möjligen finns det en symbolik här – ytan har gjorts mindre frånstötande men innehållet är fortfarande lika giftigt.

Lyssna gärna in plattan på Spotify men köp den sen av bandets egna bolag Protomak – så att deras röst inte tystnar.

Recensionen är även publicerad i HiFi & Musik nr 7/8-2020 /c MatsLundgren.se

Filed Under: HiFi&MusikI blickfångetMusikNyheterRecension

RSSComments (0)

Trackback URL

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.