banner ad above posts

Björks ‘Vulnicura’: samlade stråk av smärta

RECENSION. BJÖRK. ‘Vulnicura‘ (One Little Indian/Playground). Björk släpper sitt åttonde soloalbum, och det första sedan Biophilia 2011. Även denna gång är det mestadels stråkbaserat och påminner därmed mycket om just där hon sist hördes av.

Kanske valet beror på en god matchning till det känslomässiga innehåll som Björk ofta verkar förmedla. Jag får ofta bilden av en vindpinad fjällbjörk när jag hör hennes musik, vilket förstås är en lätt lek med vad hon heter men kanske än mer ett oftast plågat uttryck i röst och melodislingor.

Det är lite svårt att höra texterna, men Björk berättar att albumet är en känslomässigt kronologisk resa före och efter en separation; tre låtar innan och tre efter (fast inalles består ‘Vulnicura’ av ytterligare tre spår).

Björk_Vulnicura_artworkBjörk är säker på sin lite aviga formula, men har tyvärr en tendens att lite för frekvent upprepa den. Efter 2 minuter vet man hur stråkarna slingrar sig runt hennes röst som i sin tur håller på med en melodi helt frikopplat stråkarrangemangen. Liksom tidigare Björkmaterial blir det oftast för mycket av stillastående, så där som konstmusik ibland kan kännas.

Jag hörde ansatser till detta redan under Sugarcubestiden, men då hölls hennes härliga bångstyrighet i schack genom att matchas med mer vanlig pop/rock – lyssna på hur bra debutsingeln “Birthday” fortfarande håller idag.

Björk har en stor publik som älskar hennes avighet. Denna får sitt lystmäte på nya ‘Vulnicura’. Tyvärr tillhör inte jag riktigt denna skara. I alla fall inte i albumets åtta av nio låtar.

Men som för att motsäga lite av det jag skriver ovan, avslutar Björk med låten “Quicksand”, som bygger på en snabb ganska pigg rytm, där hon (?) även använder sin röst multiplicerad i den stötiga kören.

Här uppstår den dynamik mellan hennes röst och instrumenteringen (trummaskin och syntar) som det övriga materialet hade behövt. Sammantaget är detta kanske ett bra tecken: hon avslutar där hon borde börjat, men samtidigt kan vi hoppas på att det är här hon tar avstamp till nästa album.

5/10
Albumet släpptes digitalt 22 januari, kommer analogt worldwide 2 mars och i Sverige 4 mars.

Filed Under: MusikRecension

RSSComments (0)

Trackback URL

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.