Bat For Lashes ‘Lost Girls’ recenseras – Snygg, välproducerad indiepop

Bat For Lashes

Lost Girls

AWAL/Border

HHHH

.

Bakom namnet Bat For Lashes döljer sig engelska Natasha Khan, sångerska och multiinstrumentalist, som med sitt femte album ger oss snygg, välproducerad indiepop.

Hennes texter mestadels om relationer, understöds av syntar, trumboxar och accentuerande kompgitarrer (som mycket väl också skulle kunna vara syntar), utan att det för ett ögonblick känns iskallt eller påhittat.

Hemligheten ligger i hennes röst som för tankarna till en piggare Jane Siberry eller en fylligare Harriet Wheeler (The Sundays), ibland med intryck av Annie Lennox, men ibland också lågmält bara vackert utan att för en sekund låta inställsam.

Underströmmen av The Cure, tyska Propaganda och en solospelande ”Baker Street”-sax i låten ”Vampires” är troligen en tydlig flirt med influenserna eller möjligen en markering om att hon vet vad vi lyssnare kan associera delar av hennes musik till.

Det är intelligent i tanke och handling, och alla som gillar Wye Oak kommer med ett stort leende höra något som påminner mycket om den duon fast avskalat deras ofta komplicerade vändningar och mer melodiskt rakt på sak.

Dessutom bättre än Björk.

 

 Recensionen är även publicerad i HiFi & Musik nr 11-2019 /c MatsLundgren.se

Filed Under: HiFi&MusikMusikRecension

RSSComments (0)

Trackback URL

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.