Årskrönikan 2020 – Pandemin har gjort Spotify viktigare

BLOGG. MUSIK. Den pågående pandemin har framhävt Spotifys betydelse. Inställda liveframträdanden i kombination med uppskjutna skivsläpp har gjort att även vi som letar under det tjocka skiktet av sockrad och lättsmält musik, fått mer att upptäcka.

.

Många artister gör nu musik som bara finns i streamat format. Det märks i mitt inflöde av musik från distributörerna.

Allt mer sällan kan man ladda hem datafiler för off-line-lyssning, alltmer måste lyssnas via streaming. Något som inte alltid är helt lyckat. Man glömmer i regel – och det finns inte alltid plats för det – den viktiga informationsbiten. Att fler än musikjournalister vill få lite fakta och tankar kring inspelningen, kanske i kombination med annat nyttigt pressmaterial.

Och vi som även skriver för printmedia har behov av högupplösta bilder, ffa på albumomslaget. Ofta är det som att skivbolagen (där sådana är inblandade) är mindre intresserade att hjälpa till och hänvisar gärna till distributören, som i sin tur inte alltid har tiden att snabbt gräva fram sådant som artisten betalar skivbolaget för att göra.

Vissa bolag skickar inte ens ut promoexemplar längre. Exempelvis gäller det speciella samlingsplattor med redan utgivet (betalt) material som satt i ett större sammanhang kastar nytt ljus över vad som hände då. Jag tänker på flera av de hyperintressanta samlingar som Cherry Red har gjort de senaste åren.

Cherry Red, som på 80-talet framfusigt leddes av Mike Alway, var ett av de brittiska indiebolagen jag hade en särskilt god kontakt med och som uppskattade att vi i Två Steg Före-redaktionen hjälpte till att bygga upp en fan- och lyssnarbas.

Cherry Red av idag betalar tillbaka insatsen genom att helt ignorera kontakt. Sånt suger.

Distributörerna tappar också ur informationshänseende, artisterna talar inte lika ofta om att de släpper nytt material den vägen. Ska du hitta eller följa nytt material från artister som intresserar dit, blir du alltmer hänvisad till nätet.

En säker källa är discogs.com, men som numera dock inte alltid har all information. Där är Spotify ett bra komplement som lika ofta kan presentera sånt man inte visst fanns. Och naturligtvis höra hur det låter.

Slutligen vill jag hylla Wikipedia, vars position som informationskälla blir allt viktigare. Visst hittar man snuttar av artistinformation också på Bandcamp, egna webbsidor eller på Facebook och annat. Men nästan alltid i fragmenterad och hej-å-hå-version.

Strukturen är bättre på Wikipedia som alltmer övertagit rollen som faktabas för den som vill se artisten i ett större sammanhang. Sen behöver ju inte alla ha motsvarande 62 printade sidor som exvis Paul McCartney. Intressanta fakta finns oftast lättåtkomligt på mycket mindre plats.

Så: Stöd Wikipedia genom att skänka en slant – oavsett om du är artist eller “bara” fan så är det mycket viktigt att uppslagsverket finns kvar i en allt mer svåröverblickbar framtid. Donera!

 

 

Filed Under: BloggKrönikaMusik

RSSComments (0)

Trackback URL

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.